Netcongestie
Alle provincies in Nederland hebben op dit moment te maken met krapte op het elektriciteitsnet (netcongestie). De stroomkabels en verdeelstations kunnen daarbij de steeds grotere hoeveelheid stroom die we gebruiken en terugleveren niet meer aan. Ook in de regio Westfriesland bestaan volgens netbeheerder Liander(Verwijst naar een externe website) knelpunten op het stroomnetwerk.
Wat betekent dit voor jou als ondernemer?
Sinds eind 2023 kunnen ondernemers geen nieuwe stroomaansluiting meer krijgen. Ook het uitbreiden van een bestaande aansluiting is nu niet mogelijk. Nieuwe aanvragen komen op een wachtlijst. Liander verwacht dat het probleem tussen 2034 en 2036 wordt opgelost.
Wat doet de gemeente tegen netcongestie?
Als gemeente kunnen we het probleem helaas niet zelf oplossen. Wel hebben we regelmatig contact met Liander. Zo blijven we op de hoogte van elkaars plannen.
Waar kun je terecht met vragen?
Vragen over krapte op het elektriciteitsnet stel je aan netbeheerder Liander. Op de website van Liander(Verwijst naar een externe website) is per adres te vinden waar er beperkingen zijn. Ondernemers uit Westfriesland kunnen ook contact opnemen met het Duurzaam Ondernemersloket Westfriesland(Verwijst naar een externe website).