‘Met de vlam in de pijp’ scheurde de zingende truckchauffeur Henk Wijngaard over de Brennerpas. In Nederland verdwijnt de uitlaatpijp langzaam, maar zeker bij de vrachtwagen. Elektrisch rijden is de toekomst. Ook grote transporteurs in Westfriesland maken de omslag, al zijn er nog een paar beren op de weg.

Zowel bij Simon Loos als bij Van Stralen De Vries is in hun (omvangrijke) wagenpark de korte geschiedenis terug te zien van het schonere rijden. Beide vrachtvervoerders hebben al meerdere trucks rondrijden op basis van (bio)LNG. Bij dit gas komt veel minder CO2 vrij dan bij de traditionele dieselmotor. En sinds enkele jaren hebben zij ook elektrische voertuigen in hun vloot.

Serieproductie
Simon Loos (in onze regio samengegaan met Peter Appel Transport) en Van Stralen De Vries uit Zwaagdijk hebben een flink aandeel in de winkeldistributie. Vanuit het klimaatakkoord is afgesproken dat via tussenstappen het goederentransport in binnensteden in 2030 emissievrij moet zijn. “Het verduurzamen van het wagenpark is vanuit dat oogpunt een must. Maar we zijn ook bewoners van deze planeet. We willen als transporteurs onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen”, zegt Sjaak de Vries, mededirecteur van Van Stralen & De Vries, stellig.

“Het begint allemaal los te komen”, vervolgt Wim Roks, wagenparkbeheerder bij Simon Loos. “Betere accu’s zorgen voor een grotere actieradius. We staan op de drempel van de serieproductie van elektrische trucks. Dat maakt het voor ons aantrekkelijker. Want milieuzorg moet natuurlijk gepaard gaan met een gezonde bedrijfsvoering.”

Groene golf
Een belangrijke hobbel volgens Sjaak en Wim is de laadinfrastructuur. Er zijn te weinig snelladers langs de weg en in dit ontwikkelingsstadium treden er meer dan eens storingen op bij het laden. Wim: “Het liefst laden we op onze eigen locaties of bij de klant, wanneer de trucks stilstaan. Maar zo ver zijn we nog niet. Sowieso vereist elektrisch goederenvervoer een andere route- en tijdsplanning, waarbij je rekening houdt met beschikbare laadpalen en laadmomenten. Klanten zullen zich ook flexibeler moeten opstellen.”

Daarnaast zijn er andere vragen: kan het net wel genoeg stroom leveren voor de mobiliteitstransitie? Wat gaat waterstof doen? Sjaak: “We volgen de ontwikkelingen aandachtig. Maar we moeten ons niet blindstaren op elektrisch rijden. Er is milieutechnisch ook nog veel te winnen met ons rijgedrag. Zo kun je met behulp van stoplichten voorzien van slimme detectietechnieken voor een betere groene golf zorgen. Hoe minder onze trucks hoeven te remmen en op te trekken, hoe minder zij uitstoten.”

Natuur & Milieu bracht in kaart wat er nodig is om goede en voldoende laadgelegenheid voor ‘e-trucks’ mogelijk te maken. Klik hier voor meer informatie.