Wie aan duurzaamheid denkt, denkt aan de toekomst. De naartoe-te-werken jaartallen waarop we vrij van stikstof, aardgas en fossiele brandstoffen moeten zijn vliegen de inwoners van Westfriesland dan ook om de oren. Maar hoe zit het met duurzaamheid en nostalgie?

Een van de grootste toeristische trekpleisters van Westfriesland is de Museumstoomtram Hoorn – Medemblik. Wie de nostalgische hakkepuf – die in 1968 als museumtram al zijn eerste ritten reed- voorbij ziet rijden denkt misschien niet direct aan een groene voetafdruk. Op valentijnsdag 2020 kwam de warmte niet alleen van de verliefde stelletjes in de coupés, maar ook van de volledig op biokool gestookte locomotief. Veel te klein nieuws voor enkel een Westfriese primeur, want dit was in heel Europa nog niet eerder gedaan.

Het gebruik van steenkool als brandstof voor stoomtrams is eindig. En niet omdat de kolenbelasting (en ja, die bestaat echt) niet genoeg meer oplevert voor de staat. Steenkool stinkt, op meerdere manieren. Toch zijn we de stoommachine erg dankbaar (en die dankbaarheid is niet ver van de tramhalte Medemblik goed voelbaar). Maar hoe stuur je een dankbare, nostalgische stoomtram het duurzame tijdperk in? Met behoud van de stoomfluit in ieder geval, want wie nostalgie wil horen hoeft maar een ruk aan het touw te geven.

Met biokolen dus: samengeperst hout of biomassa, wat bij verbranding een vergelijkbare energie geeft als steenkool. Het steenkolenduits, wat soms nog in de tram wordt gesproken, is hiermee hopelijk ook voorgoed van de baan. Bij de verbranding van biokool komen een stuk minder schadelijke stoffen vrij, waaronder stikstof. Dus nu heeft Westfriesland er een energieneutrale nostalgische trekpleister bij? Niet helemaal, want met die uitspraak willen we te snel. En dat is nou juist niet handig als het gaat om duurzaamheid. Biokolen zijn een duurzamer alternatief voor steenkool. Een stuk minder slecht dus. En minder slecht is in dit opzicht gelijk aan een heel stuk beter. Weet nu in ieder geval dat er in een duurzaam Westfriesland nog steeds ruimte is voor een nostalgische stoomfluit.